Träna under semestern

Ett av problemen med stillasittande, vila och god mat är att man snabbt säckar ihop och tappar formen, särskilt om även alkoholkonsumtionen ökar markant. Det kan vara svårt att upprätthålla de motionsvanor som man brukar följa i sitt vardagsschema. Är man medveten om detta och bestämmer sig för att semestra mer hälsosamt kan man återvända till arbetsplatsen eller sina studier i betydligt bättre form än om man bara äter, dricker, vilar och roar sig. I det här inlägget ska vi gå igenom några smarta strategier för ett mer hälsosamt semesterfirande.

Roliga och fysiska semesteraktiviteter

Om man vill upprätthålla sin form så att man inte är i sämre fysiskt skick efter semestern kan det räcka långt med den träning man får av sådant man gärna gör på just semestern. Under en vistelse i en spännande storstad är det vanligt att man tar väldigt långa promenader. Har man tillgång till hav eller pool kan man simma och en strand innebär ofta möjligheter till många roliga fysiska aktiviteter. Är man en sportig person är kanske inte detta fullt tillräckligt utan man behöver mer fysiska pass. Något som blivit allt vanligare är träningsresor där själva syftet är att ta sin träning och form till nya nivåer. Det mesta på resan kretsar då om de fysiska aktiviteterna.

Utöva din favoritsport under resan

Många får naturlig motion i sin vardag, kanske genom en tur till Skånska byggvaror där cementsäckar lyfts upp på släpet eller när man cyklar till och från sin arbetsplats. Under semestern får man inte den där träningen som hör vardagen till. Det behöver dock inte upplevas som allt för betungande att planera in ett par gympass och ofta finns det anläggningar i anslutning till där du befinner dig. Om du vanligtvis tränar för att öka din uthållighet är det en skön känsla att upprätthålla disciplinen under semestern. Att utöva sin normala träning i en ny miljö är ofta en riktig nytändning. Löptränar man så är det nästan en självklarhet att uppleva sitt resmål med joggingskor på fötterna och blicken fäst på omgivningarna.

Leave a Reply